Usilujeme o zdravé mezilidské vztahy na pracovišti. Filantia znamená společenství s idylickými mezilidskými vztahy (jak vznikl název Filantia? slovo filantropie, které nejen charakterizuje naši činnost, ale v původním řeckém významu také vyjadřuje lásku k člověku. K filantropii se připojila bájná země Arkadia, prostá všech intrik)

Těžce snáším křičení své nadřízené do telefonu

Přece nejste z cukru! Ne, nejste, ale něco je jistě špatně!

Mám podobnou zkušenost jako Marcela. Jako přes kopírák. Taky na mě šéf často do telefonu řve. Vždy jsem po jeho výstupu opařená, vyždímaná, vycucaná. Dá se tomu bránit? Pavla, Praha  

Pavel, psycholog:

Jde o typickou obrannou reakci. Opařená je analogie k existujícímu rčení: Zchromlá strachem… hněvem… vztekem...  Zkrátka stressem!!!

Jde o starý fylogenetický obranný  mechanizmus živých organizmů, který automaticky „naskočí“ v situaci ohrožení. Takové situaci se říká thanatosis - udělat se mrtvou. Kromě „zmrtvolnění“ existují ještě dva další obranné mechanizmy: „útok“ a „útěk“. Je otázka, proč volíte zrovna to zmrtvolnění. Můžete kupříkladu do telefonu také rozkřičet – že „takovéto jednání snášet nehodláte“  (útok). Můžete telefony nebrat (útok + útěk). Nebo se můžete jednoduše někam „zdekovat“, kupříkladu k lékaři? (útěk). K pochopení Vašeho jednání potřebujeme vědět něco více o „historii Vaše vztahu s nadřízenou“. To je možné při poradenském rozhovoru, kde bychom dokázali i efektivněji poradit, co dělat.

 

Mirek, manažer:

Pár tipů, jak zvládnout řvoucího šéfa nebo kolegu:

Snažte se zachovat klid. (zní to jako hraběcí rada, ale je to nejdůležitější krok)

Snažte se vnímat o čem se mluví, nikoliv jakým způsobem. Řešte příčiny, nikoliv projevy.

Nebojte se přiznat chybu, klidně se můžete i omluvit. Větou „…mohl/a jsem udělat chybu, jak jí teď můžeme napravit?“ nasměrujete hovor od emocí do věcné roviny.  

Oznamte, že jste kritiku slyšeli a ohraďte se proti agresivnímu jednání: „…rozumím, co se stalo, chápu, že je to chyba, ale nelíbí se mi, jak se mnou mluvíte. Chci, abychom jednali profesionálně...“    

Mluvte stručně, jasně, věcně. Oznamovacím tónem. Můžete použít taktiku „zaseklý gramofon“, kdy svoje věcná sdělení stále opakujete.

Hlavně se nehádejte. Nehrozte. Nezvyšujte hlas.

(+ doporučení pro jednání „face to face“: Dodržujte osobní zóny, bezpečnou vzdálenost, nedívejte se příliš dlouho rozčilenému člověku do očí).

 

Vaše dotazy nám zasílejte na info@filantia.cz