Usilujeme o zdravé mezilidské vztahy na pracovišti. Filantia znamená společenství s idylickými mezilidskými vztahy (jak vznikl název Filantia? slovo filantropie, které nejen charakterizuje naši činnost, ale v původním řeckém významu také vyjadřuje lásku k člověku. K filantropii se připojila bájná země Arkadia, prostá všech intrik)

Může mi můj nadřízený telefonovat i o víkendu?

Má vaše dostupnost nějaké limity? Díky technologiím jsme dostupní kdykoliv, může toho šéf zneužívat?

Je v pořádku, když mi telefonuje šéf o víkendu, ve všední dny večer a volá mi na dovolenou? Pokud není šéf můj kamarád a já nepracuji jako záchranář, má právo vyžadovat moji dostupnost 24/7? Sylva, Brno

odpovídá Pavel Beňo, psycholog

Kompetentní šéf (slušný, rozumný, empatický, atd.) nejdříve každý svůj telefonát v mimopracovní dobu vysvětlí, požádá o souhlas a příp. si se spolupracovníky domluví (předem) i pravidla, která budou v takovéto situaci platit...

Výhodou dobře fungujícího týmu (jeden za všechny, všichni za jednoho) je pak to, že takováto pravidla jsou pak v týmu samozřejmostí! Neplatí-li pak ani jedno z výše uvedeného, záleží na tom, jak moc si podřízený taková pravidla troufne, či lépe - může dovolit navrhnout a prosadit.

Jak moc se - bez pocitu ohrožení své pracovní pozice - může svého šéfa při takovémto telefonátu může zeptat: „Promiňte, nepočkalo by to do té doby, než budu opět na svém pracovišti?“, nebo alespoň „Promiňte, bude mi doba, po kterou teď budeme spolu hovořit započítána do řádné pracovní doby?“.

Pakliže se nic takového stát nemůže, mělo by se o tom na pracovišti (pozvolna) začít mluvit ... a budovat jinou firemní kulturu. Jinou možností je pak v takové firmě přestat pracovat a hledat si lepšího (lidštějšího) zaměstnavatele!

 

odpovídá Miroslav Škoda, konzultant a manažer

Jeden český miliardář po svých podřízených vyžaduje, aby brali telefon i ve dvě ráno na třetí zazvonění. U něj je to součástí „firemní kultury“ a lidé jsou s tím obeznámeni už při nástupu. A také je to kompenzováno mnohými benefity.

Záleží na kontextu: Jak často šéf volá a co chce? Pokud zavolá dvakrát za kvartál z rozumného důvodu, je to jiné, než když volá třikrát týdně, jen aby Vás držel ve střehu. První je běžná pracovní agenda, druhé stalking. Dobrým vodítkem jsou i parametry normální lidské slušnosti – po desáté večer a před sedmou ráno nevolám ani nejbližším přátelům nebo rodině. A když snad mám pocit, že hrozí nebezpečí z prodlení, píši sms ve znění „mohu prosim volat?“. Četnost, obsah a provedení těch telefonátů je klíčové. Nedoporučuji operovat s myšlenkou „práci mám od do a pak se mě to netýká“. Perspektivní tým má vazby i tzv. „mimo rámec“ - samozřejmě oboustranné! Vztahům (a nejen byznysovým) se prostě daří, když partnerovi dáte víc, než musíte. Vzorovým příkladem je restauratér, který servíruje hostům digestiv na účet podniku a host, co dává dýško. Obojí je mimo rámec (nejen smluvní, ale i daňový!), ale jejich vztah/byznys má perspektivu.

Takže předpokládám, že řešíme neúnosně časté telefonáty od šéfa, který Vám nikdy nevyšel v ničem vstříc: Můžete buď trpět nebo se ohradit: Proberte se šéfem, co Vám vadí. Věcně, bez emocí, osobně. Zvažte perspektivu toho vztahu. Mějte na paměti, že vynutit lze respekt nebo odstupné, nikoliv vstřícnost a pohodu. Také můžete ty telefonáty ignorovat, nezvedat. Tím přenesete problém zpět na šéfa. Pokud bude mít potřebu ho řešit, postup stejný viz výše.

 

Vaše dotazy nám zasílejte na info@filantia.cz